Ułatwienia dostępu

Realizujemy projekt „Zdrowo jem, więcej wiem”

Szkoła Podstawowa

Uczniowie klasy II w roku szkolnym 2016/2017 realizują projekt Fundacji Banku Ochrony Środowiska „Zdrowo jem, więcej wiem” pod honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy. Misją projektu jest przywrócenie dzieci do świata zdrowia, sprawności i pogody ducha. Uczy on nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia.

Właśnie zakończyliśmy I etap projektu. Podczas jego realizacji uczniowie dowiedzieli się, że owoce i warzywa stanowią bardzo istotny element diety dzieci i odgrywają bardzo dużą rolę w ich prawidłowym rozwoju. Dostarczają organizmowi bardzo wielu witamin, składników mineralnych oraz znaczne ilości błonnika. Dzięki tym składnikom owoce i warzywa spożywane codziennie w odpowiednich ilościach chronią dzieci przed wieloma chorobami.

W trakcie realizacji powstały gazetki, plakaty i uczniowie przygotowali wiersz „Na straganie”. Wspólnie z rodzicami uczniowie opisali 10 zabaw, w które można bawić się na świeżym powietrzu. Rodzice opisywali zabawy ze swojego dzieciństwa: gra w klasy, gumę, kolory, zbijaka, chowanego, podchody, pająk, Baba Jaga patrzy, kluski i inne.

Przed nami następny etap projektu, o którym poinformujemy po jego zakończeniu.

Wychowawca klasy II: Ewa Piekutowska

PODCHODY

Przebieg gry:

  1. Dzielimy się na 2 grupy.
  2. Losujemy, która grupa ucieka, a która ją goni.
  3. Uciekająca grupa zostawia ślady i zadania do wykonania.
  4. Goniąca grupa idzie po śladach i wykonując zadania goni uciekającą grupę.
  5. Po pierwszej turze grupy zamieniają się miejscami i rozpoczynają grę od początku.

Pierwsza grupa wyrusza w drogę zabierając ze sobą materiały. Co jakiś czas układa
z patyków, szyszek, kamieni lub rysuje na ziemi kierunek w którym idzie, zostawiając drużynie przeciwnej zadania do wykonania w widocznym i dostępnym miejscu.

Grupa pościgowa wyruszy po 15 minutach. Wykonując zadania musi pamiętać, że należy je udokumentować na mecie.

Przykładowe zadania:

  • Zbierz 10 szyszek (kamieni, kapsli).
  • Rozwiąż sudoku, krzyżówkę, zagadkę.
  • Napisz wiersz na temat przyrody.
  • Wymień nazwy drzew w pobliżu.
  • Zrób piramidę z osób z grupy.
  • Poproś sadownika o 10 jabłek.
  • Wymień obiekty które widzisz wokół siebie (np. 10).
  • Sprzątnij śmieci które znajdują się w promieniu 15 m.

Przygotuj do gry: sznurki, zeszyt, ołówek, strzałki, koperty. Korzystaj ze wszystkiego co znajdziesz po drodze.

GRA W BERKA

Spośród zgromadzonych osób wybieramy (np. poprzez wyliczankę) osobę, która jest berkiem. Gra rozpoczyna się od ucieczki wszystkich pozostałych dzieci. Berek stara się dotknąć uciekającą osobę. Dotknięty staje się berkiem.

Berek kucany – jeżeli ukucniemy, nie można tej osoby dotknąć.

Berek kolorowy – jeżeli trzymamy się określonego koloru, nie można tej osoby dotknąć.

Berek schwytany – spośród uczestników drogą losowania wybieramy dwóch berków, którzy trzymając się w dowolny sposób za ręce starają się schwytać kogoś z uciekających. Schwytany podaje berkom rękę i tak połączeni w trójkę starają się schwytać kogoś
z uciekających. W momencie schwytania czwartej osoby następuje podział berków na dwie oddzielne pary. Zabawa toczy się dalej w ten sam sposób. Zwycięża ten uczestnik, który zostanie schwytany ostatni.

GRA W GUMĘ

Gra polega na wykonaniu serii skoków przez gumę bez skuszenia. Dwoje graczy trzyma gumę na określonej wysokości, trzeci skacze. Zmiana następuje, gdy osoba skacząca popełni błąd (nie przeskoczy danej wysokości, nie wykona ilości zaplanowanych skoków). Po ponownym powrocie do gry gracz zaczyna skoki od poziomu na którym skończył. Skacze się od jedynek do dziesiątek oraz cała seria jedynek do dziesiątek bez przerwy. Najpierw uczestnicy skaczą na gumie zaczepionej na wysokości kostek, później kolan, ud, pasa, szyi.

GRA W KLASY

W grze bierze udział minimum 2 dzieci. Do gry będzie potrzebny przedmiot do przesuwania (np. kamyk, puszka po paście do butów czy landrynkach).

Na betonie rysujemy kredą klasy (7 kwadratów i koło). Grę rozpoczyna osoba która jako pierwsza przesunie pudełko nogą do na pole nr 1. Grę rozpoczynany od skoków na dwóch nogach. Skaczemy na wszystkie pola, na podwójnym stajemy w rozkroku, na polu nr 8 zawracamy. Wracając wybijamy pudełko poza klasy. Następnie przesuwany pudełko na pole nr 2 i powtarzamy skoki. Jeżeli graczowi nie uda się ustawić pudełka na danym polu, grę zaczyna następna osoba. Po ukończeniu serii skoków obunóż, powtarzamy ten sam schemat tylko  skoki na jednej nodze. Grę wygrywa osoba, która jako pierwsza ukończy obie serie skoków.

GRA W KOLORY

W grze może brać udział dowolna liczba uczestników (im większa liczba, tym lepiej). Do gry potrzebna jest również piłka. Uczestnicy gry stoją w kole i rzucają do siebie piłkę wypowiadając dowolny kolor. Wcześniej ustalają, przy którym kolorze nie łapiemy piłki (np. różowy). Jeżeli uczestnik złapie piłkę przy różowym kolorze musi wykonać jakieś dodatkowe zadanie wymyślone przez osobę rzucającą (inna wersja: daje fanta, odpada z gry).

GRA ZŁAP PIŁKĘ

Jest to gra dla 3 osób. Potrzebna będzie do niej piłka. Jedna osoba staje w środku. Jej zadaniem jest złapać piłkę, którą pozostałe dwie osoby rzucają między sobą. Jeżeli to uda się, do środka wchodzi osoba, która piłkę rzucała.

Moi uczniowie grają w podobną grę, którą nazywają „Głupi Jaś”. W grze bierze udział dowolna liczba osób, która ustawia się po kole. Jeżeli jest to duża grupa wówczas do środka wchodzą 2 lub 3 osoby, które mają za zadanie złapać piłkę. Jeżeli środkowy złapie, to do środka wchodzi osoba, która rzucała.

GRA W CHOWANEGO

Gra polega na wzajemnym szukaniu się na wcześniej wyznaczonym terenie.

Grupa osób bawiących się w chowanego poprzez wyliczankę wyznacza osobę, która będzie szukała, pozostali mają za zadanie ukryć się. Wspólnie grupa ustala do ilu szukający odlicza, następnie mówi hasło szukam i rozpoczyna poszukiwanie. Wygrywa osoba, która została odnaleziona jako ostatnia, szuka w następnej rundzie ta, która została odnaleziona jako pierwsza.

Grający mogą umówić się, że chowający się mogą zaklepać swoją obecność. Wspólnie grupa ustala miejsce do zaklepania (zaklepanie polega na dobiegnięciu do wyznaczonego miejsca, dotknięci go i powiedzeniu: raz, dwa, trzy za siebie lub raz, dwa, trzy Ania jeżeli uda się zaklepać osobę szukaną). Wygrywa ten który jako pierwszy „zaklepie się”, przegrywa osobą jako pierwsza „zaklepana”.

GRA W ZBIJAKA

W grze może uczestniczyć dowolna liczba osób. Potrzebne jest też miejsce do gry w postaci 2 zaznaczonych prostokątnych pół oraz piłka. Na początku uczestnicy dzielą się na 2 grupy. Każdej grupie przydzielone jest pole do gry. Piłkę otrzymuje drużyna, która wylosuję ją (np. reszka/orzeł, wybicie na swoją część boiska przez jednego z uczestników, wyliczanka…). Zadaniem zawodników jest zbijanie za pomocą piłki zawodników z grupy przeciwnej. Za zbitego uważa się osobę, która została uderzona piłką bezpośrednio. Jeżeli zawodnik złapie piłkę i nie wypuści z rąk staje się zbijającym.

Grama kilka wersji: wygrywa drużyna, która otrzymała najwięcej punktów za zbicie
w drużynie przeciwnej lub drużyna, w której na polu do gry zostało więcej zawodników.

BABA JAGA PATRZY

W zabawie bierze udział dowolna liczba osób, ale taka którą da się ogarnąć wzrokiem. Spośród grających wybiera się jedną osobę, która będzie Babą Jagą. Uczestnicy gry ustawiają się w określonej odległości od Baby Jagi. Zadaniem jest przebiec do wyznaczonego miejsca. Poruszają się tylko, gdy Baba Jaga nie patrzy. Gdy pada hasło „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” muszą zatrzymać się i stać nieruchomo. Baba Jaga, która stała tyłem odwraca się i szuka osoby, która poruszy się. Jeżeli ją wypatrzy, taka osoba wraca na miejsce startu. Wygrywa uczestnik, który jako pierwszy dotarł do wyznaczonego miejsca i on staje się Babą Jagą.

Inną wersją tej zabawy jest Pająk patrzy. Spośród osób biorących udział w grze wybiera się jedną osobę – pająka. Uczestnicy zabawy swobodnie rozbiegają się po placu, lecz gdy usłyszą „pająk” mają za zadanie stać nieruchomo. Kto pierwszy poruszy się, odpada z gry. Wygrywa osoba, która najdłużej uczestniczy w grze.

Czasami grający ustalają między sobą, że można rozśmieszać zawodników uczestniczących w zabawie wykonując śmieszne miny, strasząc, ale zasadą jest, aby nie dotykać zawodnika.

KLUSKI

W grze może brać udział dowolna liczba uczestników. Potrzebna jest piłka i wyznaczony teren gry. Jedno dziecko wyrzuca piłkę wysoko do góry i wykrzykuje imię innego uczestnika gry. Wywołany ma za zadanie złapać piłkę, pozostali uczestnicy gry uciekają w różnych kierunkach, ale tylko w zakresie wyznaczonego terenu. Osoba wywołana, gdy złapie piłkę krzyczy „stop”. Wówczas uczestnicy gry zatrzymują się. Osoba z piłką ma za zadanie trafić piłką w innego uczestnika gry. Trafiony odpada z gry. Osoba, która była wcześniej wywołana wyrzuca teraz piłkę do góry. Grę wygrywa osoba, która nie zostanie trafiona jako ostatnia, lub osoba która trafi ostatniego uciekającego.